VIIMASED POSTITUSED

Võitlusspordi seisakute analüüs                                                                                      _

October 21, 2017

 

Milline on ideaalne jalgade asend taipoksis, kickpoksis ,vabavõitluses või hoopis poksis? Nagu kõige muuga, on ka erinevatel asenditel oma head ja vead. Seisaku valimine võib baseeruda Sinu tugevustel (või nõrkustel), oleneda Sinu või Sinu vastase stiilist ja ka lihtsalt olukorrast.

 

Tänases postituses analüüsime just jalgade asendit ehk seisakut. Seisak koosneb erinevatest faktoritest, milleks peamised on: vasakust jalast parememani ulatuv laius; ala, mis jääb eesmise ja tagumise jala vahele; ja jalgade suund ehk jalgade vahele jääv nurk. Need on põhilised aspektid, mis määravad seisaku ründe- ja kaitsevõimalused, manööverdamise ja seisaku võime püsida tasakaalus võitlussituatsioonis.

 

Seisakud varieeruvad igas aspektis, kuid enamik neist on suuresti tuletatavad nendest, mida me täna ka analüüsime. Seega, analüüsime iga hoiakut kaitse, ründe, mobiilsuse ja stabiilsuse aspektidest.

 

Traditsiooniline Tai seisak

 

 

See seisak on kõige traditsioonilisem seisak taipoksis, mida siiani õpetatakse nii Tais kui ka mujal üle maailma.

 

Siin on raskus asetatud peamiselt tagumisele jalale, mis püsib enamuses lamedalt ja väike osa kaalust on asetatud esijala pöiale. Võiks öelda, et tegemist on seisakuga, kus 30% keharaskusest on esijalal ja tagajalal 70% või aeg-ajalt isegi rohkem. Seisaku laius ja pikkus on enam-vähem võrdsed.

Kaitse – ideaalne taipoksi seisak, et blokeerida lööke jalgadega, eelkõige eesmise jalaga. Arvestades keharaskuse väikest osakaalu eesmisel jalal ja selle suunda, on jalg äärmiselt kiire kaitsma nii paremalt kui ka vasakult tulevad lööke.

See-eest on tagumine jalg vähem efektiivne, kuna selle kasutamiseks tuleb kogu keharaskus viia üle eesmisele jalale. Sellegipoolest võimaldab jala asetus tuua jala vajadusel kiiremini kaitsesse kui mitmete teiste seisakute puhul.

 

Rünnak – kehv seisak taipoksi jaoks, sest võitleja peab liigutama keharaskuse tagumiselt jalalt eesmisele, et liikuda edasi ja rünnata. Kuna jalg on praktiliselt maa külge istutatud, siis kaob ära ka võimalus plahvatuslikult tegutseda. Selline olukord on suuresti tingitud ka asjaolust, et puusade positsioon on küllaltki ruudukujuline, mis tuleneb väljapoole suunatud eesmisest jalast. Seetõttu on see seisak poksitehnika kasutamise jaoks problemaatiline.

 

Liikuvus – liikumine on tihti aeglane ja sammud väikesed. Kuna keharaskus on tagumisel jalal ja eesmine jalg on väga ette sirutatud, siis on võimatu saavutada õiget sammupikkust või üldse kiiresti ettepoole liikuda. Tagurpidi liikudes on võitleja veidi kiirem, kuna tal on võimalik kasutada eesmist jalga, mis on igal hetkel valmis liikuma. Paremale ja vasakule liikumine on samuti raskendatud just raske tagumise jala tõttu.

 

Stabiilsus – üldiselt viisakas taipoksi seisak stabiilsuse kohalt. Võitlejat on raskem tasakaalust välja viia võrreldes mitmete teiste seisakutega, sest jalgade laius on enam-vähem võrdne. Tagumine jalg toimib tugeva ankruna, kuid siiski on probleeme eest tulevat rünnakutega nagu punchid ja teepid.

Selle seisaku juures on nõrkuseks ka asjaolu, et jalad on küllalt lähedal koos. See tähendab, et vähenenud stabiilsuse tõttu võib võitjela tasakaalust välja viia kõigest lükkamisega, mis toob endaga kaasa vajaduse viia eesmine jalg tahapoole, et tasakaalu taastada.

 

Kokkuvõte

Tugevused: stabiilne taipoksi seisak, mis on ideaalne eesmise jala blokeerimiseks ja jalalöökideks.

Nõrkused: seisak ei ole eriti stabiilne, mistõttu on ka kõik tagumise poole tehnikad aeglased.

 

 

Tasakaalustatud ruut“  seisak

 

 


 

 

See on seisak, mis on enam-vähem ‘’okei’’ igast aspektist. See ei sära otseselt ühelgi alal ja samas ei ebaõnnestu ka mujal. Seisak sobib alustuseks kõigile treenijatele.

Keharaskus on jagatud võrdselt mõlema jala vahel ja jalad on suunatud vastase poole.

 

Kaitse – hea seisak, et blokkida jalalööke mõlema jalaga ja kuna jalad on täistallaga maas, siis on võimalik neid kiiremini tõsta kui päkkadel seistes.

 

Rünnak – hoides kannad üleval, on sellest seisakust võimalik plahvatusliku jõuga ründesse minna. Puusad paiknevad traditsioonilise seisakuga võrreldes vähem otse pööratud, mistõttu on enamikel löökidel rohkem jõudu.

 

Liikuvus – edasi-tagasi ning paremale-vasakule liikuda on küllaltki kerge, võitlejal on võimalik teha suuremaid samme ja kiiremaid liigutusi kui on traditsioonilise seisaku puhul.

 

Stabiilsus – sellest seisakust tasakaalust välja löömine on väga harv, sest labajalgade asend annab põlvedele ja puusadele võimaluse löök vastu võtta ilma ebavajalike jalaliigutusteta. Samuti saab kasutada „kannad üleval“ meetodit, mis tagab aeg-ajalt parema vastupidavuse.

 

Tugevused/nõrkused - all-rounder

 

 

Tasakaalustatud kitsas seisak

 

 


 

 

See on sarnane eelmisele seisakule, kus keharaskus on kahe jala vahel võrdselt jagatud. See seisak on eelmisest kitsam ja pikem ning sobib pigem ründavale võitlejale või vastuvõitlejale, kellel on vaja kiiremaid liigutusi ja lisajõudu.

 

Jalad on väiksema nurga all võrreldes kahe varasema seisakuga ja varbad on suunatud otse ette.

 

Kaitse – tänu varvaste heale asetusele on eesmine jalg valmis alati blokkima nii paremalt kui ka vasakult poolt. Keharaskus on ühtlaselt jaotunud, seega on ka tagumine jalg valmis blokkima. Siiski on selle seisaku puhul tegemist pigem ründava seisakuga, mistõttu löökide blokeerimine on pigem teisejärguline.

 

Rünnak – ülihea taipoksi seisak ründamiseks, mis tagab väga tugeva baasi, et liikuda ette ja taha. Tagumise jala nurk ja seisaku laius annavad võitlejale võimaluse liikumisega moodustada tugevad rünnakud.

 

Liikuvus – eriti liikuv seisak just ette- ja tahapoole liikumiste jaoks. Võitlejal on võimalik liikuda sisse ja välja kiirelt ja turvaliselt, mis tähendab, et võrreldes teiste seisakutega, on see seisak eriliselt sobiv neile, kellele meeldib kasutada käelööke. 

Liikumine paremale ja vasakule nii lihtne pole – võitleja peab selleks oma seisakut laiendama.

 

Stabiilsus – sobilik otserünnakutele, kuid väga tundlik rünnakutele, mis tulevad külgedelt. Kui vastasel on hea sweepingu oskus, siis see pole kindlasti parim seisak võitluseks.

 

Tugevused: suurepärane ründeseisak koos hea liikuvusega

Nõrkused: sundlik rünnakutele külgedelt ja sweepingule

 

 

Poksi/MMA seisak
 

 

Viimane seisak on rohkem poksija seisak ja on sarnane ka MMA võitlejate seisakutele. Pole päris kindel, kui paljud taipoksijad seda seisakut kasutavad, kuid toome selle siiski siinkohal välja, sest teistel aladel on see väga levinud.

 

Keharaskus on jagatud enam-vähem võrdselt, võib-olla kallutatult natuke rohkem tagumisele jalale. Jalad on laia nurga all ja mõlemad jalad on suunatud varvastega paremale.

 

Kaitse – kehv. Eesmine jalg on liiga suure nurga all, et efektiivselt kaitsta ja lööke blokeerida. Kaitsmiseks on vaja pöörata puusi, mis võtab võitlussituatsioonis liiga kaua aega. Samal põhjusel on võimalik võitleja vastu kasutada sweepingut.

 

Rünnak – hea seisak rünnakuks poksija vaatevinklist: puusad ja torso on pööratud vastasest eemale, mis teeb temast kitsa sihtmärgi. Siiski pole võimalik sooritada head roundhouse kicki või põlvelööki, sest sellest asendist lüües näeb vastane juba kaugelt, mis teda ootamas on.

 

Liikuvus – väga liikuv seisak igas suunas.

 

Stabiilsus – taipoksi seisukohalt väga haavatav seisak, sest iga löök või sweeping  võivad võitleja tasakaalust välja viia.

 

Tugevused: tugevad löögid koos hea liikuvusega

Nõrkused: äärmiselt halvad jalalöögid ja sweepingu kaitse, puudulik stabiilsus.

 

 

Milline taipoksi seisak sobib Sulle?

 

Küsimus ei peaks seisnema niivõrd, mis on parim seisak, kuivõrd, mis on parim seisak antud olukorras.

Võitluse jooksul on võimalik kasutada mitmeid seisakuid, täpselt vasvalt situatsioonile. Näiteks kui võitleja kasutab nr 2 seisakut ja ei ole võimeline kaitsma jalalööke, siis loogiline lahendus olukorrale oleks lülituda ümber rohkem traditsioonilisele seisakule.

 

Sellegipoolest on võitlejatel tavaliselt üks põhiline seisak, mis neile esialgu sobib. 

 

Originaalartikkel on pärit Muay Thai Scholar lehelt http://www.muaythaischolar.com/best-muay-thai-stance/ (oktoober 2017) 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

JÄLGI MEIE TEGEVUSI
Please reload

arhiiv
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Google+ Basic Square

December 11, 2017

Please reload